יום ראשון, 6 בספטמבר 2020

ממלכת הכוזרים \ מאת סאם קטז




שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה להגיש לכם כתבה על ממלכת הכוזרים, או בשמה כזריה, כוזר או אל-כזר הייתה אחת הממלכות החשובות ממוצא טורקי שקמו במרחב אירואסיה בימי הביניים. בתקופה שבין המאה ה-7 לתחילת המאה ה-11השתרעה כזריה מערבות הוולגה ונהר הדון בצפון, עד צפון הרי הקווקז וחצי האי קרים בדרום ומהים השחור במערב ועד הים הכספי במזרח. מקומה על דרך המשי הפך אותה לצומת מסחרי חשוב. היא שלטה על נתיבי הסחר בין סין ומזרח אסיה במזרח וביזנץ ואירופה במערב, ובין יערות הצפון לח'ליפות המוסלמית בדרום. 

אני בחרתי בזה משום שאני חובב היסטוריה בהתחלה לא ידעתי על קיומם של הכוזרים שחיו בקווקז ושהם אימצו את היהדות וכמובן שבתקופה ההיא הנצרות והאסלאם היו אז הדתות החזקות ביותר וזה גם לידי ביטוי שהם גם התחרו על מי יכבוש יותר טריטוריות ובעצם העובדה שממלכת כוזריה הייתה ההמלכה היהודית היחידה שהצליחה להחזיק מעמד מול הנצרות והאסלאם... אני מקווה שהכתבה תעניין אתכם


 היסטוריה:

בהיעדר מקורות כוזרים כתובים, כל המידע על תולדות ממלכת הכוזרים שאוב ממקורות בכתב של העמים והממלכות השכנות לה: בעיקר מקורות פרסיים, ערביים, ביזנטיים, גיאורגיים, ארמניים ורוסיים.

הכוזרים היו שבטי נוודים שנדחפו במאה ה-5 ממונגוליה וממרכז אסיה עלי ידי שבטים אווארים וסביריים לערבות שמצפון לקווקז. מוצאם האתני היה מגוון. איראני, אויגורי, בולגרי ועוד, אך הנהגתם הייתה ממוצא טורקי. סימוכין לכך ניתן למצוא בחלק מהתארים של נכדיהם - כגן-כאקאן, בך, טודון, טרכאן. כמעט ואין מידע על שפתם, אך חוקרים משערים שהייתה זו עגה מסוימת של השפה הטורקית.

ככל הנראה הם היו חלק מהמסגרת המדינית של השבטים והעמים הטורקיים ששלטה בערבות אירו אסיה עד כ 660.מאמצע המאה ה7 מופיעים שבטים אלה תחת מסגרת שלטונית אחת - ממלכת כזריה, לאחר שדחקו את השבטים הבולגריים מערבות הים השחור. הכוזרים השתלבו בחיים המדיניים באזור. הם סייעו לקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס השני בסוף המאה ה-7 במלחמותיו כנגד האימפריה הפרסית הסאסאנית והעמידו לרשותו בקרבות אלו כוחות בסדרי גודל משתנים. לאחר ניצחון הביזנטיים על הפרסים בנינווה, השתלטו הכוזרים על חלק מהשטחים שהיו קודם תחת שלטון האימפריה הפרסית, בהם חבל טרנסאוקסניה, הנמצא כיום באוזבקיסטן.

התגיירות הכוזרים:

בין החוקרים קיים קונצנזוס רחב על כך שחלק מן הכוזרים התגיירו, אך אין הסכמה על היקף הגיור ומועדו. מחלוקת נלווית, החורגת מתחום המחקר ההיסטורי וגולשת לתחומים פוליטיים וחברתיים אקטואליים, נובעת מהתאוריה שחלק מהיהודים האשכנזים הם צאצאי הכוזרים. בשנים האחרונות גם טענת ההתגיירות עצמה אותגרה במחקר האקדמי.

את התגיירות הכוזרים - ככל שאמנם הייתה - יש להבין על רקע המרות הדת של שבטי ערבות אירו אסיה במחצית הראשונה של ימי הביניים. המרות הדת היו על פי רוב קשורות למעבר ממבנים שבטיים וחיים נומדיים למבנה של מדינה וישוב קבע. הן היו גם אפקט של מאמצי ביזנטיון והח'ליפות לחזק את ההגמוניה שלהן על שבטים אלה באמצעות המרתם לנצרות או לאסלאם. במקורות ארמניים וגאורגיים יש עדויות לפעילות נוצרית מיסיונרית בכוזריה.

טבלת שמות מלכי הכוזרים:

שם מלך הכוזרים

תקופה

טונג יבגו           

מאה שביעית

בולאן

מאה תשיעית

עובדיה 

מאה תשיעית

זכריה   

מאה תשיעית

מנשה   

מאה תשיעית

בנימין   

מאה תשיעית

אהרן    

מאה עשירית

יוסף     

מאה עשירית

דוד       

מאה עשירית

 

סופה של ממלכת הכוזרים:

לנפילתה של ממלכת הכוזרים חברו מספר גורמים: אוכלוסייתה הייתה מעורבת מתושבים בעלי דתות שונות ומוצא אחר, הרוסים בצפון החלו להתגבר ולתקוף, ובעיקר - המצב הכלכלי בממלכה ירד לשפל המדרגה. רוב התושבים עסקו במסחר, אולם המדינה לא נהנתה מגביית מסים נאותה והסתפקה במסי מעבר, שהניבו רווחים רבים משום עצם מיקומה של ממלכת הכוזרים על צומת דרכים חשוב. החקלאות והתעשייה, לעומת זאת, כלל לא התפתחו ולא היה די במסחר כדי לפרנס את המדינה, לכן הממלכה הכוזרית הטילה מסים על העמים הווסאלים וכאשר הרוסים פלשו בשנת 965, התפוררה ממלכתם ולא יכלה עוד להשתקם.

הרוסים החריבו ערים מרכזיות, בתוכן הבירה איטיל - ובזזו אותן. הכוזרים ביקשו סיוע מהח'וואריזמים, אך אלו הסכימו בתנאי שתושבי הערים שביקשו סיוע יתאסלמו קודם. הכוזרים ניסו לשקם את ממלכתם, אולם הם כבר היו נתונים להתערבותן של המדינות המוסלמיות. ב-1016 הביס צבא של ביזנטיים ורוסים את המנהיג הכוזרי, לאחר מכן השבטים הפראים הקיפצ'קים (קומנים) סתמו את הגולל על הממלכה הכוזרית והחריבו אותה לגמרי.

ככל הנראה, רוב היהודים שחיו בכוזר נטמעו באוכלוסייה היהודית וחלקם התבולל בין בני הדתות השונות. כנראה שרידיה היהודיים של ממלכת הכוזרים נמלטו ממנה ונטמעו בקהילות היהודיות ממוצא ישראלי (כלומר שלא מבני גרים) שהתקיימו באותה התקופה בהונגריה, בפולין וברוסיה וייתכן שאף בטורקיה. מספר מקורות מוסלמים מהתקופה מדווחים שהכוזרים התאסלמו בתקופה זאת, וייתכן שבהמשך הם נטמעו באוכלוסיות המוסלמיות השכנות.

את המשך אתם יכולים לקרוא בויקפדיה + הנה סרטון שמחולק ל-3 מסביר על ממלכת הכוזרים + קבלו גם סרטון באנגלית שמסביר על הכוזרים:

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%AA_%D7%94%D7%9B%D7%95%D7%96%D7%A8%D7%99%D7%9D



 



שנת 820, הערכה: בצבע תכלת: ממלכת הכוזרים; בכחול: שבטים תחת הגמוניה כוזרית


קובץ:Khazar 1.gif

פרש כוזרי המוביל שבוי - ציור דמיוני. מבוסס על עיטור על כד המתאר לוחם אווארי שנמצא בחפירות ברומניה

קובץ:Solidus of Leo IV the Khazar & Constantine VI.jpg

סולידוס ביזנטי מהמאה השמינית. מימין הקיסר לאו הרביעי המכונה הכוזרי ולידו בנו קונסטנטינוס השישי

קובץ:Sarkbric.jpg

שברי לבנים מהמבצר בסרקל שנבנה על ידי ממלכת כזריה בעזרת מהנדסים ביזנטיים. חלק מהלבנים עוטרו בסמלי שבטים טורקיים.

קובץ:Sarkel.jpg

תצלום אווירי של החפירה הארכאולוגית של המבצר הכוזרי בסרקל' 1930


שחזור של בגד גוף כללי ( כפתן ) מתקופת ממלכת הכוזרים


קובץ:Khazar coin Spillings Hoard.jpg

מטבע כוזרית שנמצאה בשוודיה ועליה הכיתוב בערבית "משה נביא האל"

קובץ:Khazars-sarkel.jpg

לוח מימי ממלכת הכוזרים. אין כל ודאות שנעשה בידי כוזרים שהתגיירו

קובץ:Davestar.jpg

דיסק שהתגלה בחפירות בשטחי הממלכה הכוזרית. הכוכב המשושה הוא ככל הנראה קמיע או סמל שבטי


סוויאטוסלב הראשון מקייב (בסירה), משחתת ממלכת הכוזרים.

5 תגובות:

  1. תשובות
    1. אני חושב שהיא כתבה מעניינת אבל כמה אפשר לכתובה על היסטוריה

      מחק
  2. אני מציע לך לכתוב על ספרים זה מה שאני הייתי כותב

    השבמחק
  3. נהניתי מאוד לקרוא את הכתבה. תולדות הכוזרים, התגיירותם והשאלה אם חלקם נטמעו ביהדות אשכנז אכן מרתקת ומסקרנת.כשהייתי תלמידה למדנו לקראת בגרות בספרות את הספר " הכוזרי" של רבי יהודה הלוי. מיכה גודמן כתב ספר מרתק ומחכים על הנושא.
    מוקסמת מאהבת ההסטוריה שלך, מידיעותיך הרבות ומקווה שרבים ישכילו באמצעותך וילמדו ממך.
    כחובבת היסטוריה המכירה בחשיבותה
    תודה
    יעל דגן

    השבמחק
  4. שלום
    מוזר שאתה מתעלם מהמקורות היהודיים ורועה רק בשגות זרים.
    עובדתית היסטורית מקובל בידינו שלאחר חורבן כוזר בבוף תקופת הגאונים, שרידי אותם ששמרו על יהדותם, היגרו בדוקא למרחבי העולם הערבי שהיה סבלני כלפי היהודים באותה תקופה ולא לאירופה העויינת.כל הטענה על היות האשכנזים כוזרים היא אנטישמית שהומצאה על מנת לשלול את זכות שיבת ציון שבוצע בראשיתו על ידי יהודים ממרחבי רוביה אוקראינה, ונוגדת אין ספור מקורות היסטורים על מוצא יהודי אשכנז שראשיתו באשכנז )צרפת גרמניה של ימיני עוד מסוף ימי בית ראשון!!!

    השבמחק