יום רביעי, 18 בפברואר 2015

מדור משחקי מחשב: מלכי הצלבנים 2


האם אי פעם חשבתם על לשחק במשחק אסטרטגיה בימי הביניים? האם תהיתם איך אפשר לשנות את ההיסטוריה של אירופה החשוכה? האם תהיתם איך זה לשחק במשחק שלא מלמד אתכם איך משחקים כראוי ואתם צריכים ללמוד מחבר איך לשחק? אז תפסיקו לחשוב כי השבוע אני מביא את אחד ממשחקי המחשב האהובים עליי, מלכי הצלבנים 2.

מאת: גדעון שדה.



מלכי הצלבנים 2 (Crusader Kings 2 באנגלית או ck2 בקיצור) זה משחק מחשב שפותח ע"י חברת המשחקים השוודית פרדוקס אינטראקטיב, ובמשחק אתה בוחר תאריך היסטורי שהכי מוקדם הוא 1066 (867 ו-767 אם הרחבות) ובוחר דמות שיש לו תואר ושטח שעליו הוא שולט ומתחילים לשחק. בתחילת המשחק אתה מסתכל על מפת העולם שלך, אירופה, המזרח התיכון וצפון אפריקה (יש גם את הודו, אבל זה בהרחבה). במשחק יש שעון שמראה על יום, חודש ושנה ואתה מתחיל כשהמשחק ב-Pause והזמן לא יזוז עד שאתה לוחץ על רווח בזמנך החופשי, אך אזהרה, כשתלחצו על מקש רווח ההיסטוריה משתנה והעולם יהיה שונה בכל משחק חדש.

העניין עם המשחק הזה הוא שהוא לא יכול ללמד את השחקנים איך לשחק (כלומר, Tutorial לא יעיל), כך שהשחקנים צריכים ללמוד בעצמם וזה מאוד קשה ומעצבן. דבר נוסף הוא שהמשחק חסר תוכן רב שאפשר להשיג מ-DLC והרחבות, מה שאני מאוד מציע למי שירצה לקנות ולשחק במשחק כי זה משפר את המשחק כל כך. אך כשכל זה נאמר, המשחק הוא מאוד מהנה ויכול להיות אפילו מותח כשלומדים לשחק ונהיים טובים בו.



עכשיו אני אנסה להסביר הכי טוב שאוכל על שאר המשחק, רק תהיו סבלניים איתי אוקיי. אז כשמתחילים אתה שולט על שטח מסויים עם גבולות לאזורים שבשליטת דמויות אחרות. לכל דמות יש חמישה יכולות: יכולת דיפלומטית (משפיע על כמה שהדמויות תחתייך אוהבות אותך, חשוב מאוד!), יכולת צבאית (משפיע על כמות החיילים שלך), דילות/ ניהול (משפיע על כמה מחוזות יכולים להיות לך), חבל תחבולות (משפיע על כמה קל יהיה אפשר לעשות תחבולות נגד הדמות שלך, שזה אומר דברים כמו רציחות וכו'...) ולמידה (משפיע על כמה טוב תעביר לילד שאתה מחנך את הסוג החינוך שלך). לכל אחת מהיכולות יש מספרים שמראים על הרמה שלו בכל יכולת. לכל דמות יש פורטרט ותכונות אופי שמעלים או מורידים את המספרים של יכולות מסויימות. בנוסך לתכונות אופי יש תכונה של דגש על יכולת מסויימת שמעלה את המספרים של אותה יכולת לפי כמה טוב הרמה של החינוך, משום שלכל דגש יש רמות מ-1 עד 4. בנוסף תכונות האופי משפיעות על כמה דמויות אחרות אוהבות או שונאות אותך. העניין עם יחסים בין דמויות הוא שאם הם אוהבים אותך, אז הם יתנו לך יותר חיילים וימנע מהם למרוד נגדך ולנסות להשיג עצמאות (אם הם תחתייך) או לא ישתמשו בסמכות שלהם לקחת ממך אדמה (אם אתה תחתיהם) ועוד המון דברים מסובכים שאני לא יודע איך להסביר.



במשחק אתה יכול להתחיל בתור אדם ששולט על מחוז אחד (אתה יכול ליצור דמויות, אבל כדאי שתהיה מנוסה כי זה לא בהכרח יגמר בטוב) ולנסות לכבוש שכנים ולטפס במעלה ההיררכיה לדוכס, אז למלך ואפילו לקיסר, אך הדרך ארוכה וכל דבר קטן יכול לשלוח אתכם למטה, אם זה שכובשים אותך, מנצחים במרד נגדך לשים מישהו אחר על הכתר או אם הילדים שלך נלחמים זה בזה אחרי שהאב מת. זהו משחק קשה ולא משנה מה קורה, זה יכול להעלות חיוך על פני.
כל פעם שהדמות שלך מתה, אתה משחק בתור היורש, אבל אם היורש הוא אינו מהשושלת שלך, אז זה סוף המשחק. בעצם משחקים לא רק כדמויות, אלא כשושלות וזה כיף לשחק 100 או 200 שעות ולראות שהתחלת ב-1066 וזה עכשיו 1324, לדוגמה. המשחק עצמו נגמר במשהו כמו 1453 (אני לא הגעתי לשם בשמירה הכי ארוכה שלי) ואז אתה יכול לראות את כל מה שעשית.

כשזה מגיע לפעולות שלך, יש לך מועצה שלמה של יועצים שיעשו בשבילך משימות שרק הם יכולים לבצע: דיפלומט שישפר את היחסים שלך עם דמות אחרת או ינסה להשיג לך קסוס בלי, כלומר תביעה על אדמה של אדם אחר כי בלי זה אי אפשר לצאת למלחמה ולכבוש אחרים, יועץ המלחמה שיכול לאמן את חיילך ולחקור טכנולוגיה צבאית (אני הרחיב על זה), מנהל משק הבית שאוסף לך כסף מהכפריים והאנשים שגרים במחוז שלך, המרגל הראשי שלך שמתחמן סביב כולם לוודא שאף אחד לא עושה משהו נגדך (הוא חייב לאהוב את הדמות שלך כי אז הוא גם ינסה להרוג אותך) ויועץ דתי שיכול להפיץ ולהמיר את הדת של מקומות שכבשת ולא שייכים לדת שלך (נצרות קתולית או אורתודוקסית, איסלאם, יהדות, דתות פגניות מאורגנות וכו'...). כולם חשובים וחיוני שיינתן להם משימות.

אמרתי שהרחיב על טכנולוגיה. זה לא ממש התפתחות טכנולוגית רגילה. יש טבלה של שלושה עמודות: צבאית, כלכלית ותרבותית, כשלכל אחת יש מספר רב של קטגוריות משנה לשיפור בתוך כל עמודה. בטכנולוגיה צבאית לדוגמה, אפשר לשפר את החייל שמשוריין בשריון קל או כבד, אפילו אפשר לשפר את חייל הפרשים וכל שיפור בקטגוריה מסויימת מבזבזת נקודות טכנולוגיה שנחסכו לעמודה ההיא וזה רק נותן בונוסים לסוג החייל הזה. אי אפשר נגיד שהיו רובים וכל זה, אבל כן אפשר לבנות בניינים יותר משופרים כשרמת הטכנולוגיה עולה.

עכשיו ל-AI, ה-AI כל כך מטומטם לפעמים במשחק שזה קורע מצחוק. הם עושים דברים שהם לא מומלצים ויכולים להיות ממש רנדומליים. בכל פעם שקיסר מת, ה-AI לא עושה כלום והאימפריה מתפרקת לזמן מה עד שמצליחים לסדר את הכל, וגם במלחמות הם יתקפו צבאות של נגיד 5000 עם צבא של 1500 או 30 אפילו, זה כל כך מצחיק שהם תמיד מחסלים את עצמם (אני לא מאמין שהם כל כך טיפשים שזה מבריק! תברחו טמבלים! הא! הא! הא!). בכל מקרה, לעיתים נדירות הם עושים משהו חכם שגורם לי להפסיד במלחמה או משהו אבל זה נדיר בשבילי.

אחד הדברים שהרבה שחקנים אמרו זה שמאוד כיף להרוג את כל מי שאפשר. פעם קראתי על מישהו שהיורש של הדמות שלו היה נוראי אבל הבן שני היה נהדר, אז הדמות שלו ועוד כמה אנשים רצחו את היורש שלו (שזה הבן הראשון שלו!) בלי שיגלו שהוא היה אחראי, כך שזה בעצם המשחק שגורם לרציחת ילדיך להיראות כדבר טוב (אם אתה רוצה לעשות זאת, כי אני לא עשיתי זאת אף פעם בשמירות שלי!). עם מזימות אפשר לעשות הכל: לרצוח, לחטוף, לקחת תואר מאחת מהנתינים שלך ועוד.



עכשיו לדת. לכל דת יש כנסייה משלה ואפילו זרמים שנחשבים לכפירה שבאמת היו קיימים בהיסטוריה. יש לנצרות קתולים, אורתודוקסים ומיאפיזייט, לאיסלאם יש שיאים וסונים ויש את היהדות (רק בהרחבה שעולה כמה כסף). אם יש הרחבה מסויימת, אפשר לשחק בתור פגנים, אפשר להפוך את הדת הפגנית לדת מאורגנת עם כנסייה משלה ואז יכולים להמיר את מי שאתה כובש.
כמובן, לא היו קוראים למשחק מלכי הצלבנים 2 בלי מסעות צלב, ג'יהאדים (בתור מוסלמים) או מלחמה קדושה גדולה (יהודים או פגנים מאורגנים). דברים כאלה יכולים להואיל או להיות קוץ ענקי בתחת. במסעות כאלה כל מי שנמצא בדת מסויימת יכול להצטרף ולנסות לכבוש שטח מסויים בשביל הדת שלך. בשמירה שלי כרגע אני ניצחתי את הנוצרים כשהם הכריזו עליי מסע צלב רביעי עבור גרמניה (אני משחק פגני מאורגן) וזה היה די קשה כי הם פשוט מניאקים גדולים שמנסים לשחרר את גרמניה ולהחזיר את אמונתה לישו המשיח ולהציל את נשמתה מאש הגהינום וכל הדברים המעצבנים האלו ששומעים מנוצרי פנטי מטורף מתוך ספר של סטיבן קינג.

בכל מקרה, המשחק הוא מאוד קשה להבנה בהתחלה, אבל הוא נהיה טוב ומהנה מאוד כאשר שולטים בו ואפשר לשחק בו שוב ושוב כי כל פעם יהיה משהו שונה בעולם: ספרד תיפול למוסלמים, סקוטלנד תכבוש את אירלנד. גם אתם יכולים לעשות דברים כיפיים כמו: להקים מחדש את האימפריה הרומית, להקים את ממלכת ישראל מחדש בתור יהודים ולבנות בית מקדש שלישי (זה לא ניסיתי כי להתחיל עם יהודים זה קשה מאוד) ועוד. אז תיקחו חרב ועכבר ותשחקו במשחק נהדר, אם יש לכם מחשב כמובן ואם תקנו את כל ההרחבות וה-DLC.

בכל מקרה, זה התוספת שלי למדור משחקי המחשב. מקווה שתיהנו לקרוא ואולי תחשבו לקנות או לבוא אליי הביתה ללמוד איך משחקים בזה.

9 תגובות:

  1. אם אתם נפגעתם מקצת שפה אגרסיבית ששמתי בכתבה, אני מאוד מצטער על כך, זה פשוט יוצא לי כשאני כותב בחופשיות. גדעון.

    השבמחק
  2. לקחת על עצמך אתגר גדעון. למי שלא הבין (ואני לא מאשים אף אחד בכך) מדובר בסימולטור פוליטי ברקע ימי הביינים. הדגש הוא לא מלחמות בפני עצמן אלא מערכות היחסים בין שליטים והביוקרטיה שמחזיקה את הכל. וכמו משחקים אחרים בסגנון המשחק מאפשר לך להגשים פנטזיות שקיימות רק לחנונים של היסטוריה (כמו שגדעון כתב - להחיות את האימפריה הרומית, בית מקדש שלישי, להחזיר את האמונה באלים סקסיים וכו')
    מדובר במשחק מעולה שלמרבה הצער מאבד קהל יעד עצום בעקבות עקומת למידה תלולה המלווה באפס מאמצים מצד המפתחים לבנות שיעורים שימושיים. מי שמצליח להבין כיצד המשחק אובד יכול לאבד שעות לתוך המשחק בעודו משחזר קווי עלילה נוסח משחקי הכס - קראית בSteam מעריץ כתב "חשבתי שאני בן אדם טוב. המשחק הזה הוכיח אחרת"
    החדשות המפתיעות - המשחק הוא ספין אוף לסדרה נוספת בסגנון , והוא נחשב הגרסא הקלה ללמידה O_O
    http://store.steampowered.com/app/236850/

    השבמחק
    תשובות
    1. ראשית, תודה על ששמת תמונות ואת הטריילר ירין, כי ניסיתי לשים טריילר וזה לא עבד. שנית, תודה שניסית להסביר בצורה טובה יותר ומתומצתת יותר את המשחק בכללי, ואם תרצה אני אוכל ללמד אותך יותר טוב את המשחק וכמה מעניין זה לעצב ימי ביניים חדשים בין אם זה בשליטתך או לא. שלישית, כן, ck2 זה נראה המשחק הכי קל להבנה מבין כל המשחקים של Paradox Interactive, והמשחק שאתה מדבר עליו הוא Europa Universalis IV או eu4, שזה משחק שניסיתי לשחק והוא הרבה יותר קשה, כי ניסיתי לשחק בו והלך לי מאוד גרוע (דרך אגב, טבחתי את שם המשחק באנגלית אך לא את הקיצור). אז תודה על הכל ירין.
      גדעון.

      מחק
  3. מאוד כיף אביאל מכיתת גפן

    השבמחק
  4. נשמע מעניין! הכתבה הייתה מצחיקה ומעניינת ואני אשמח לשחק במשחק הזה.
    ליאל

    השבמחק
  5. ארור תהיה גדעון ! בגללך אני עכשיו לא יכול לכתוב את הכתבות שלי על משחקי מחשב כי אני יותר מדי עסוק בלשחק ב-CK2 !

    השבמחק
    תשובות
    1. מצטער ירין! אני מבין, אני משחק ב-CK2 כל כך הרבה שאני כמעט ולא משחק במשחקים אחרים! גדעון.

      מחק
  6. אני לא אוהב משחקי אסטרטגיה (טוב אולי אני אוהב חלק אבל לרוב לא), אבל קרע אותי הקטע עם ה-AI.
    נסי

    השבמחק