יום שני, 4 במאי 2015

151 שנה למלחמה הרוסית-צ'רקסית \ מאת סאם קטז



עם קטן עם מעט נשק שנלחם באומץ ובגבורה מול מעצמה חזקה במשך מאה שנה

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, אני רוצה להגיש בפניכם כתבה על המלחמה הרוסית-צ'רקסית שהיא מלחמה אשר החלה בשנת אלף שבע מאות שישים ושלוש ונמשכה עד אלף שמונה מאות שישים וארבע במסגרתה נלחמו הצ'רקסיים באומץ ובגבורה באימפריה הרוסית אשר רצתה לכבוש את אזור הקווקז. עם התקדמות הלחימה, הצטרפו אליה עמים קווקזים נוספים למלחמה והלחימה הפכה למלחמת קווקז אך הרוסים ניצחו והצ'רקסיים והפסידו שבמהלך המלחמה ובגירוש הצ'רקסיים נהרגו ונרצחו קרוב למיליון וחצי איש והרוסים עד היום מסרבים להודות שהם רצחו מיליון וחצי צ'רקסיים.


המלחמה ברוסים :


קווקז שוכנת בין אירופה לאסיה והיא מהווה מעבר יבשתי בין היבשות, לכן עמים רבים נלחמו בצ'רקסיים כדי לקחת את ארצם. אף אחד לא הצליח לכבוש את הקווקז מלבד רוסיה שנלחמה בצ'רקסיים מאה שנה. רוסיה שאפה להיות מעצמה וניסתה שוב ושוב לפלוש דרומה לקווקז, הקיסרות הרוסית החליטה לכבוש את קווקז.

הסיבות לכיבוש הקווקז :

אוצרות טבע, אדמה פורייה, דרך קצרה מהים השחור לאירופה כדי למכור סחורות, מעבר יבשתי לרוסיה עם המזרח התיכון, שליטה מלאה על הים השחור שיאפשר לרוסיה להקים צי ימי וכו'. ולאחר מלחמת קרים הפסיקו הטורקים, האנגלים, והצרפתים לעזור לצ'רקסיים. מאות אלפי רוסים הגיעו מהחזית לקווקז. הצ'רקסיים נלחמו בגבורה והחזיקו מעמד עד אלף שמונה מאות שישים וארבע שבה רוסיה הצליחה להכניע את שבט שאפסור. הכיבוש הרוסי של קווקז במאה התשע עשרה הביא לחורבן והרס ולרצח מיליון וחצי צ'רקסיים, ותשעים אחוז מהם הוגלו מארצם. חורבן התרבות הצ'רקסית ורצח בני האדיגה נחשב לאסון הגדול ביותר של המאה התשע עשרה .

גלות הצ'רקסיים:

כיבוש הקווקז ע"י האימפריה הרוסית במאה התשע עשרה גרם לכך שקרוב למיליון וחצי צ'רקסים נרצחו וכמעט תשעים אחוז מהם הוגלו ממולדתם. הצ'רקסים גורשו מן הקווקז החל בשנת אלף שמונה מאות שישים וארבע. הרוסים דחפו את הצ'רקסים להגר מן הקווקז, והטורקים אף הם עודדו את הצ'רקסים לצאת מן הקווקז וכאן נעשה שיתוף פעולה עם רוסיה.

הרוסים רצו את האדמות של הצ'רקסיים וטורקים רצו שהצ'רקסיים ישמרו גבולות האימפריה המתה. הטורקים שלחו ספינות לים השחור ועודדו את הצ'רקסיים לקבל מקלט במדינה מוסלמית. תשע מאות אלף  צ'רקסיים הוגלו מן הקווקז אל תחומי האימפריה העות'מאנית, רובם ישבו בבלקנים על הגבול עם הנוצרים, ולאחר שבולגריה זכתה לעצמאות עברו הצ'רקסיים לרחבי האימפריה. הרוב התיישב בטורקיה וחלק חזר לקווקז. חלק קטן הגיעה למזרח התיכון. 

הטורקים פיזרו את הצ'רקסיים באזורי ספר, כדי לחזק את האימפריה. רוב הצ'רקסיים התיישבו בטורקיה ומלאו תפקידי מפתח בצבא. ואחרים הגיעו לסוריה ורובם התיישבו ברמת הגולן. לפני מלחמת ששת הימים גרו בה שלושים אלף צ'רקסיים.

ברמת הגולן היו שתי מעשרה כפרים צ'רקסיים. אך כל הצ'רקסיים ברחו בגלל הפחד מחיילי צה"ל פחד בו מילאו הסורים את ליבם. הצ'רקסיים הגיעו גם לירדן ורובם התיישבו באזורי הכפרים ועם השנים הוקמה עמאן עיר הבירה של ירדן. והצ'רקסיים ממלאים תפקידים מאוד חשובים בממלכה הירדנית ועד היו הצ'רקסיים הם אלה שהחזיקו את המפתחות של הממלכה הירדנית ההאשמית.

Related image

שומרים צ'רקסיים בארמונו של עבדאללה השני, מלך ירדן

והצ'רקסיים הגיעו לצפון ישראל והתיישבו בכפר כמא שבגליל העליון ורחנייה שבגליל התחתון ובאזור חדרה היה עוד כפר צ'רקסי שנקרא ח'ירבת צ'רקס שננטש בעקבות מגפת הקדחות.

בשנת אלפיים וארבע עשרה, רוסיה קיימה את אולימפיאדת החורף בסוצ'י שעוררה כעס גדול על רוסיה ואחד ממארגני ההפגנה בישראל, זוהייר תחאוכה, אמר בראיון לגלי צה"ל: "אנחנו החלטנו שאי אפשר להמשיך ככה עם ההתעלמות מהנושא הצ'רקסי בעקבות מה שרוסיה עושה בצורה שיטתית ומתעלמת ממה שביצעה בצ'רקסיים בראשות הצאר הרוסי, הם רצחו מיליון וחצי וגירשו את השאר, ומדובר בטבח ענק שהתרחש במלחמה הרוסית-צ'רקסית במאה התשע עשרה. סוצ'י היתה עיר הבירה הצ'רקסית ואנחנו בזמנו כאשר בחרו בסוצ'י לאולימפיאדה ביקשנו מהוועד האולימפי לא לעשות את הטעות הזאת והם לא הגיבו כל כך".

Image result for no sochi

הפגנות של צ'רקסיים נגד אולימפיאדת החורף בסוצ'י


הנה סרטון שבו ניצול שואה צ'רקסי מספר מה קרה במהלך המלחמה הרוסית-צ'רקסים, הוא מדבר בצ'רקסים אך מתחת יש כתוביות באנגלית + בסרטון השני תושבי כפר כמא מפגינים מול השגרירות הרוסית בתל אביב :


9 תגובות:

  1. סאם, זה מאוד קשה לקרוא על ההיסטוריה של העם שלך ואני מסכים שמה שרוסיה הפוטינית (כלומר רוסיה הצארית של פוטין) עשו היה וחרפה. גדעון.

    השבמחק
  2. סאם, אני שמחה שאתה משתף אותנו בנושאים שמעניינים אותך, אני אשמח לקרוא גם על נקודת המבט האישית שלך. זו הייתה כתבה מעניינת ומרחיבה ידע. תודה!

    השבמחק
  3. כמו תמיד כתבת בצורה מעניינת וממצה. אני מצטרפת ליעל שיהיה מעניין לקרוא גם את דעותך האישיות.

    השבמחק
  4. לא צפיתם בסרטונים שמופיעים בכתבה ?

    השבמחק
  5. סאם

    הכתבה מעניינת ומנוסחת היטב כיאה לכתבה בעיתון.
    כמה חשוב ששיתפת את קוראי העיתון בתולדות העם הצ'רקסי ובאסון שפקד אותו. זהו מידע שראוי שיגיע לידיעת הציבור בארץ ובעולם כולו.
    כול הכבוד לך ולחן שפרסם את הכתבה
    יעל

    השבמחק
  6. רק שתדעו לכם אנחנו הצ'רקסים לא שונאים את העם הרוסי,אלא את השלטון של רוסיה הפוטינית אנחנו שונאים כי הם אלה שמכחישים את הטבח שביצעה רוסיה הצארית במהלך המלחמה הרוסית-צ'רקסית בשנים 1763- 1864 וכמובן היא ביצעה את אותה שיטה אכזרית במהלך המלחמה הרוסית-צ'צ'נית שבה הרוסים רצחו ואנסו נשים צ'צ'ניות, פשוט אין לי מילים איך לתאר את רוסיה

    https://www.youtube.com/watch?v=xyDNtMojVF4

    השבמחק
  7. סאם, קראתי בעניין את הכתבה שלך והיא לימדה אותי דברים שלא ידעתי. חשוב מאוד שאתה מספר לנו את תולדות העם שלך ומשתף בנושאים שמעסיקים אותך. היכולת של העם הצ'רקסי לא לשנוא את כל הרוסים, אלא רק לכעוס על השלטון הרוסי, היא יכולת מרשימה מאוד. הלוואי שהרבה אנשים יפסיקו לעשות הכללות ותפחת השנאה בין העמים.

    השבמחק
  8. סאם, קראתי בעניין את הכתבה שלך והיא לימדה אותי דברים שלא ידעתי. חשוב מאוד שאתה מספר לנו את תולדות העם שלך ומשתף בנושאים שמעסיקים אותך. היכולת של העם הצ'רקסי לא לשנוא את כל הרוסים, אלא רק לכעוס על השלטון הרוסי, היא יכולת מרשימה מאוד. הלוואי שהרבה אנשים יפסיקו לעשות הכללות ותפחת השנאה בין העמים.

    השבמחק
  9. אחלה כתבה סאם מעניין מאוד למדתי דברים חדשים על העם שלך. תמר

    השבמחק