יום שישי, 23 בספטמבר 2016

מדור פילוסופיה ודת: שיעור ראשון: הגיון מאת ירין ורדימון

פרסם: גדעון שדה

שלום לכולם, כאן גדעון ואני היום אפרסם כתבה שירין שלח לי בנושא פילוסופיה שלדעתי לא כדאי שאערוך כי רק אבלגן את הדברים ואני לא רוצה את זה. מה שהוא שלח לי היה מאוד מעניין ואני מציע לכולם לקרוא את זה. דרך אגב ירין, תודה על ששלחת את זה ותודה שנתת את הביקורת שלך ואת הרעיונות שלך. אם אתם רוצים לקרוא, תלחצו על "קרא עוד".

 
אתה מתעורר בבוקר, גורר את עצמך מהמיטה, מתארגן ופתאום מגלה שעולה בראשך שעלה: מה אני אלבש היום? אם אתה הולך לבית ספר, הוסרו לך מספר אפשרויות, אבל עדיין עלייך לבחור את הצבע של חולצת בית הספר והסוג. אולי אפילו מוטב להביא קפוצ'ון. ואלו נעליים אתה צריך ללבוש? ומה עם המכנסיים?

אתה מנסה לחשוב מה יהיה היום. האם יהיה חם או קר? איך אתה יודע? אולי כדאי להבין קפוצ'ון ליום חם נגד המזגנים? ואולי אפשר להסתכן ביום גשום להימנע ממעיל על מנת לחסוך ממך להסתבך איתו בסוף היום.

כל אלו שאלות ומחשבות די פשוטות שאנו מתמודדים איתם בשגרה. הן כה שגרתיות שאנו בכלל לא שמים לב לכך שאנו מבצעים עם עצמנו דיון שכזה. אבל בוא רגע נצא מהשגרה ונשים לב לכך שתהליך בחירת הבגדים הוא הרבה יותר עמוק משאנו חושבים. פשוט ולא תמיד כזה חשוב, אבל עומדת מאחוריו טכניקה שבקרוב נגלה שניתן ליישם בכל מצב. 
מה בדיוק אנו עושים כל בוקר? אנו נתקלים בבעיה שמעלה שאלה - מה אני אלבש היום? אנו מבצעים סיקור מוחי ובודקים את האפשרויות שלנו, כל אחת עם יתרונות וחסרונות. לאחר מכן אנו מעלים טיעונים לוגיים על מנת לנסות למצוא את האפשרות הכי נכונה למצב שיהיה היום, ואולי אפילו מעלה טיעונים על מנת להצדיק השארה למזג האוויר שיבוא. לבסוף אתה בוחר את האפשרות שמצאת הכי נכונה והגיונית ולובש בגדים. 
כאן המצב הוא מאוד קל, כי רוב התשובות לא קשה לענות. אם זה חורף כל הנראה יהיה קר, ועדיף ללבוש משהוא מבודד חום.

אבל מה אם שאלות יותר קשות? אני מתכוון שאלות מאוד קשות. איך אנו הולכים לענות עליהן? השאלות שתמיד מסקרנות אותנו, ואולי אפילו יש לנו קשר ריגשי עליהן, עד שלעיתים נפוצות נתווכח עם מישהו שעונה תשובה שלא אהבת. שאלות כמו מה המהות לחיים? האם יש אלוהים? מהי הדרך הנכונה להשיג ידע? האם המציאות היא כפי שהיא נראית? איך מבדילים בין אמת לשקר? האם יש דברים שתמיד יהיו לא מוסריים לא משנה מה? מדוע אנו לא יכולים להסכים על שום דבר?

ברוכים הבאים לעולם של פילוסופיה!
אני הולך בקרוב להוביל אתכם למסע שידרוש ממכם לקחת את כל מה שאתם יודעים על היקום, לזרוק אותו לפח ולהתחיל מההתחלה. אתם לא תיהיו בטוחים שאתם בכלל קיימים. אתם תדעו לחשוב בצורה מעמיקה יותר עד שלא תוכלו לראות את החיים אותו דבר שנית. אתם תשקלו מחדש מהוא טוב ורע והאם הם בכלל קיימים. אתם אולי תשנו עמדה פוליטית, אמונה ואת שמכם. ואולי שום דבר מזה לא יקרה. אבל ללא ספק, אם אני עושה את תפקידי כמו שצריך, לאחר שתסיימו לקרוא את סדרת הכתבות הבאה תצאו בתור אדם חדש. 

אז מה זה פילוסופיה? ביוונית המהות היא "האהבת החשיבה", ולמעשה בדובר במספר תחומים אשר מנסים לגבש רעיונות בעלי משמעות וחשיבות באמצעות כלים חשיבתיים. כל זה אולי נשמע מבלבל בהתחלה, אך הכל יהיה מובן ככל שנתקדם. 
פילוסופיה בנוייה מענפים, כל אחד מהם מנסה לענות שאלה אחת גדולה ומספר שאלות דומות. הענפים הכי חשובים עליהם נלמד הם:

מטא-פיזיקה  - הענף שעוסק במהות והמצב "התיקני" של הטבע. וכשאנו מדברים על הטבע אנו לא מדברים רק על צמחים וחיות בר. אנו מדברים עליך, עליי, על המכונית והבית ועל כל דבר שקיים כחלק מהמציאות הידועה לנו. התחום מנסה להבין מהו למעשה הטבע שבו אנו חיים ומה מקומנו ביקום.
אפיסטימולוגיה  - הענף שעוסק בידע וחשיבה. הוא כלל הנראה אחד החשובים ביותר בתחום כי בלעדיו אתה לא יכול לגעת בשום רעיון פילוסופי מבלי שהוא יתפוצץ לך בפרצוף. כן, זה קורה לפעמים. התחום מנסה להבין את הערך של ידע, כיצד נכון ללמוד וכיצד ניתן להבדיל בין עובדה לבין אמונה כוזבת.
תורת הערכים - ענף זה הוא למעשה שני ענפים! שניים במחיר של אחד! מוסר מנסה להבין את ההבדל בין טוב לרע, כיצד יש לפעול על פי חוקים אלו ומדוע בכלל אכפת לנו כל כך. אסתטיקה  מנסה להבין את הרעיון של יופי וסיפוק החושים, מה הופך משהו אחד ליפה ואחר למכוער, ומה הופך שיר אחד למהנה ואחר עצוב. זה הוא תחום בו על טעם ועל ריח יש הרבה על מה להתווכח. אתם ככל הנראה עוסקים בדיונים עמוקים בתחום זה כל ארוחת צהריים.

היום נתחיל לגעת בבסיס של אפיסטימולוגיה. או במילים אחרות, היום נלמד על ההגיון מאחורי הגיון.

הגיון הוא ארגז הכלים לפילוסוף המתחיל. דבר שחשוב לזכור על הגיון הוא שהוא אוביקטיבי. כלומר, בניגוד למה שאנו רגילים, כל אחד מאיתנו יכול לטעות וזה כולל אותך. אז הגיון לא מוגדר למה שנשמע לך תקין. כי אתה יכול לטעות. 
ההגיון פועל על פי משוואות פשוטות. 

דבר ראשון יש לנו הגיון ישיר. הנה דוגמא למשפט הגיוני על פי סוג הגיון זה:
כל האנשים שלא נשואים הם רווקים
משפט זה הוא נכון והוא תמיד נכון. אנו קוראים לסוג זה של מישפטים אקסיומה 

אקסיומה הוא כל משפט אשר נכון על פי הגדרתו.

השם שלך הוא לדוגמא אקסיומה. הסיבה שאנו מסכימים לקרוא לך בשם כה מטופש היא בגלל שהסכמנו לקרוא לך בשם זה. אתה מוגדר בתור העצם שיש לקרוא לו על פי שמך, והשם שלך מוגדר בתור המילה שמציינת אותך. 

הגיון לרוב ישמש על מנת לבנות טיעון. טיעון הוא רצף של משפטים אשר מנסים להצדיק או להגיע למסקנה. הנה דוגמא לטיעון הגיוני:
א. פיתגורס הוא יווני.
ב. כל היוונים מדברים יוונית.
ג. לכן פיתגורס מדבר יוונית.

הטיעון התחיל בלציין משפטים (אמרה שיכולה להיות נכונה או שגוייה) והוביל למסקה שעולה מתוכם.
אבל בשביל הגיון בריא לא מספיק מבנה תקין. שימו לב לטיעון הבא :
א. כל היוונים מדברים יוונית.
ב. פיתגורס מדבר יוונית.
ג. לכן פיתגורס הוא יווני.

כנראה חשתם הרגע עקיצה קטנה, אולי אפילו אמרתם משהו עם קול חמצמץ. טיעון זה בנוי על פי מבנה הגיוני, אבל הוא מגיע למסקנה מבלי לבסס אותה כמו שצריך עם המשפטים שנאמרו. שימו לב, למרות שהמסקנה נכונה, אנו עדיין לא יכולים לקבל אותה בגלל שהגענו עליה בדרך שגויה, כך שאין לנו דבר באמת לדעת שהמסקנה היא במקרה נכונה. זכרו: הדרך למסקנה חשובה מהמסקנה עצמה.

סיכום
היום למדנו:
מה היא פילוסופיה
הענפים השונים בפילוסופיה
הגיון פשוט
מה זה משפט, טיעון, מסקנה ואקסיומה

בשיעור הבא נלמד על צרפתי שלא היה בטוח שהוא קיים, עד שהוא הבין שהוא למעשה חושב על זה.

3 תגובות:

  1. זה היה שיעור מאוד מעניין לקרוא ירין. אני לא מבין בפילוסופיה אבל למדתי שהדרך שאני מגיע למסקנה מסויימת צריכה לבוא עם טיעונים עובדתיים וזה יותר חשוב מהמסקנה עצמה. מחכה לכתבה הבא שלך.

    השבמחק
  2. יופי של כתבה, מחכה לכתבה הבאה שלך ואני גם מקווה שיגיבו לכתבה שלך מלבד גדעון ואני.
    נ.ב : איך היה לך בחופש ומה אתה חושב על הטענה של שר החינוך נפתלי בנט שטוען שלמודי היהדות "יותר חשובים" מלמודי מתמטיקה ומדע ?

    השבמחק
    תשובות
    1. חופש? שחכתי מה זה. זה סוג של טעם חדש של גלידה, נכון? מה שזה לא יהיה, זה נשמע טוב.
      אני מאוד לא מרוצה מנפתלי בנט, כמו שאתה יכול לנחש. הוא מוכיח את עצמו בתור רגריסיבי. אני תמיד אומר שבפוליטיקה של שלושת השנים האחרונות יש לנו בעיה שגם השמאל והימין נהפכו לקיצוניים יותר וחסרים קולות שלשם שינוי רוצים פשוט למצוא פיתרונות במקום סכסוכים. במקום הימין מנסה להחזיר אותנו לעידן האפל בעוד השמאל מנסה להגיד לכולם כיצד לחשוב.

      מחק