יום שישי, 12 במאי 2017

מיהו רבי שמעון בר יוחאי ? \ מאת סאם קטז

http://www.pekiin.org.il/wp-content/uploads/2015/07/20151223112342069.jpg

מערת הרשב"י, במורדות הרי מירון ובמעלה הכפר פקיעין

שלום לכם קוראים וקוראות נכבדים ונכבדות, לכבוד ערב ל"ג בעומר שיצוין ביום ראשון שזה יוצא בארבע עשרה במאי. אני רוצה להגיש בפניכם כתבה על רבי שמעון בר יוחאי ( או בן יוֹחַי, מכונה בקיצור רשב"י, ג'תת"ל ≈ 67 לספירה בערך - ג'תתקכ"ג ≈ 160 לספירה בערך ) היה תנא בן הדור הרביעי ותלמידו של רבי עקיבא. והלכות רבות בשמו מובאות במשנה (שנערכה על ידי רבי יהודה הנשיא, מחשובי תלמידיו), שם הוא מכונה 'רבי שמעון' ללא ציון שם אביו. החיבור המדרשי-הלכתי "ספרי" מיוחס בגמרא לבית מדרשו של רשב"י. כתיבת ספר הזוהר מיוחסת לרשב"י, אך לייחוס זה קמו מערערים רבים.

ובתור אחד שביקר במערת הרשב"י בעבר במירון לפי מה שאני זוכר... זה מקום די יפה לפי מה שאני זוכר, אבל אני כן זוכר שהיו שם מלא נרות ואני גם זוכר שליד מירון יש בית כנסת עתיק ששם איזו אישה מחזיקה את המפתחות של בית הכנסת... זה מה שאני משם ובינתיים שתהיה לכם קריאה נעימה ול"ג עומר שמח ושקט.


תולדות חייו :

בצעירותו נמנה רשב"י עם החכמים שהתקבצו ב'כרם ביבנה'. שאלתו של רשב"י את רבי יהושע ואת רבן גמליאל לגבי מעמדה של תפילת ערבית כתפילת רשות או חובה, הייתה הטריגר שהוביל לסערה גדולה במהלכה הודח באופן זמני רבן גמליאל מנשיאותו, בעקבות יחסו לרבי יהושע, והוחלף ברבי אלעזר בן עזריה. רשב"י למד תורה מפי רבי עקיבא, בתחילה בבני ברק במשך שלוש עשרה שנה, יחד עם רבי חנניה בן חכינאי, ולאחר מכן אף בבית האסורים, קודם שרבי עקיבא הוצא להורג. רשב"י מנוי בין חמשת תלמידי רבי עקיבא אותם העמיד לאחר מות מרבית תלמידיו, ובין התלמידים אותם סמך רבי יהודה בן בבא בהסתר .

מקום קבורתו והנצחתו :

בסיפור פטירתו של רבי אלעזר ברבי שמעון, בנו של רשב"י, המובא בגמרא, מתואר כיצד העבירו אותו בני בירי (המזוהה עם ביריה או ברעם) ממקום פטירתו בעכברא, למערה שבה נקבר אביו, בעורמה במהלך ערב יום הכיפורים, וזאת עקב התנגדותם של אנשי עכברא להעברת גופתו של רבי אלעזר[, דבר המראה כי מקום קבורת רשב"י הוא באזור הר מירון. בפסיקתא דרב כהנא מובא מעשה דומה, כאשר שם הנוסח הוא כי בני מירון הוליכו את גופתו של רבי אלעזר ברבי שמעון מגוש חלב למערת קבורת אביו, לאחר שרבי שמעון התגלה בחלום לאנשי מירון וביקשם להביא את בנו לקבורה במערת קבורתו.

לאחר פטירתו מתואר במדרש כי רבי יהושע בן לוי מצא את אליהו הנביא יושב בפתח מערת רשב"י, ושם שאלו לגבי זמן ביאת המשיח. במדרש אחר מתואר כיצד עסקו רבי יהושע בן לוי ואליהו הנביא בהלכות שנאמרו בשם רשב"י, ונכנסו למערת קבורתו כדי לשאלו בדבר שנתקשו בו.


הנה סרטון שבו רואים את מערת רבי שמעון בר יוחאי ובנו אלעזר + כמה תמונות של המערה :



פתח המערה

קובץ:Pekiin the cave of bar jochai .jpg

המערה בה התחבא הרשב"י על פי המסורת

קובץ:PK2.JPG

שילוט הסבר בפתח מערת הרשב"י

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה