יום שבת, 9 בספטמבר 2017

Victoria 2 מאת כרמל הופקינסון


מה לעשות בחופש הגדול כשאתה אשכנזי לבנבן וערפד בשאיפה? אתם יודעים, כזה שהשמש הישראלית מבוזבזת עליו והמחשבה על ים ובריכה גורמת לו לחלום על רילוקשיין לאיזה קוטב - לשים את המזגן של 17 מעלות, לסגור תריסים ולשלוט ביד רמה בכל מזרח אירופה! ברוכים הבאים ל-Victoria 2...


תוצאת תמונה עבור ‪victoria 2 box art‬‏


Victoria 2 (ויקטוריה 2) הוא משחק מז'אנר אסטרטגיה גדולה (Grand strategy) מבית המפתחת והמוציאה לאור השוודית פרדוקס. מה שמבדיל בין משחק אסטרטגיה גדולה למשחק אסטרטגיה רגילה הוא מספר התחומים עליהם לשחקן יש שליטה. במרבית משחקי האסטרטגיה הרגילה השחקן ישלוט על בסיס או ישוב (כמו באב"א, אם חשבתם ששכחתי מזה ), באסטרטגיה גדולה השחקן שולט על מדינה ויכול גם לכבוש מדינות אחרות ולהקים אימפריה. מבחינת תחומי השליטה במשחק, השחקן עסוק בלבנות צבא, כלכלה, שלטון, דיפלומטיה וצמיחה דמוגרפית חיובית.   

המשחק מתרחש בין השנים 1836 ל-1936. בתחילתו השחקן בוחר מדינה אחת מכל מקום שירצה בעולם, מהמעצמות הגדולות של התקופה עד לאי העצמאי הקטן והנידח ביותר. למרות שהשחקן יכול לשלוט באירועים מסוימים ולפתח את המדינה שבחר, עדיין מתקיימים באופן בלתי-נמנע האירועים ההיסטוריים המשמעותיים של אותה תקופה; למשל, מלחמת האזרחים האמריקאית, איחוד גרמניה ואיטליה, חלוקת אפריקה, אביב העמים, המהפכה התעשייתית והקומוניסטית. עם זאת, האירועים יכולים להתרחש גם במדינות בהן הם לא קרו בזמנו - לדוגמה, צרפת תעבור מהפכה קומוניסטית וסין תהפוך למדינה מערבית, מבלי להתמוטט. חלק מהאירועים הם בלתי נמנעים וחלקם הם תוצאה של מהלכי השחקן במשחק. 

במשחק ישנה שיטת ניקוד שקובעת מי הן המדינות החזקות בעולם ומעניקה בונוסים לשחקנים המובילים, שמעניקים לשחקן זכויות מיוחדות בזירה העולמית (כמו למשל האפשרות להתערב במלחמות של אחרים). הניקוד מחולק לשלוש קטגוריות: יוקרה - כמה תרבותית המדינה שלכם. אפשר להשיג נקודות יוקרה באמצעות ניצחון במלחמות, קולוניזציה או לחקור טכנולוגיות חדשות. תעשייה - כמה מפעלים יש לך, כמה עובדים יש בכל מפעל. צבא - כמה יחידות צבאיות יש לך וכמה חיילים. הניקוד המשוקלל של שלושת הקטגוריות ביחד קובע מי הן 8 המעצמות החזקות ביותר בעולם המשחק, והן אלה שמנהלות את העולם, יכולות להתערב בפוליטיקה העולמית ולהשפיע על מדינות אחרות (בדומה ל- G8 בימינו). 8 המדינות שאחריהן מכונות במשחק המעצמות המשניות. אין להן כוח ממשי בדומה למעמד הביניים הישראלי, אבל יש להן תואר ולימודי מגדר.

מפה עם חלוקה תרבותית

אחד הדברים האהובים עלי במשחק ויקטוריה 2 הוא ההיבט הכלכלי המציאותי מאוד של המשחק. במרבית המשחקים בהם יש מסחר, או ייצוג כזה או אחר של כלכלה, המסחר יתנהל בצורה פשטנית מאוד: נגיד יש לך תפוח והתפוח שלך שווה שקל, שווי השוק הזה לא ישתנה ולא משנה כמה תפוחים תגדל או כמה תפוחים יש בעולם, או כמה אנשים בכלל רוצים לקנות תפוחים. בויקטוריה 2, עם זאת, המסחר הרבה יותר מציאותי ואורגני: מחיר התפוח ירד או יעלה בהתאם לביקוש ולהיצע, ואם יש יותר תפוחים ממה שאנשים רוצים המחיר ירד, ואם אין מספיק תפוחים המחיר יעלה. 


טבלה כלכלית - אם מספרים עושים לך את זה, יש לי את המשחק בשבילך!


מאפיין אהוב נוסף הוא הייצוג הדמוגרפיבמרבית משחקי האסטרטגיה, גם גדולה וגם קטנה, האוכלוסייה היא רק מספר. אם אתה רוצה ליצור חייל אתה צריך שיהיו לך המשאבים הדרושים (למשל באב"א), בויקטוריה 2, לעומת זאת, חיילים נוצרים בדרך הישנה והטובה, אהבה! וכך גם שאר התושבים שלך. כל יום מספר האוכלוסייה הגברית (כי פעם לנשים היה אסור או לא מקובל להיות בצבא או לעבוד בכללי) הבוגרת (כי עבודת ילדים זה רע, אחת הבעיות שלי עם המשחק) גדלה או קטנה.

האוכלוסייה במשחק מחולקת למספר קטגוריות, למשל: עובד מפעל, ביורוקרט,  קפיטליסט (יזם) שבונה מפעלים או מסילות רכבת ומעסיק את הפרולטריון תוך שהוא "מנכר אותו כלפי התוצרים שלו." יש כמובן גם חיילים, חקלאים, מורים, עבדים ועוד. התפקידים במשחק לא קבועים, חקלאי יכול להיות חייל או מורה או קפיטליסט, זה תלוי כמה כסף יש לו, או כמה הביורוקרטיה במחוז שלו יעילה ומה רמת ההשכלה שלו. כשחקן, יש לך אפשרות לעודד מקצוע ספציפי במחוז.
תוצאת תמונה עבור ‪victoria 2 tax‬‏
טבלת מיסוי ותקצוב, מחולקת לפי מעמדות.המממ... גראפים....

עכשיו לרשימת התלונות שלי: אחת הבעיות שלי עם המשחק היא המערכת הצבאית, שהיא מצד אחד מורכבת מדי מכדי לתפוס את כל החלקים והפרטים בה בבת-אחת, אבל מצד שני פשוטה מדי מכדי להיות מעניית. במשחק ישנן פרובינציות (מחוזות) שונות בכל מדינה, ולכל אחת מהן ישנה מכסה של בכמה חיילים היא מסוגלת לתמוך ולכלכל. המכסה נקבעת ע"י המשחק ולא השחקן. למשל, פרובינציה תעשייתית תוכל לתמוך ב-10 יחידות צבאיות ופרובינציה מדברית שיכולה לתמוך ב-5 יחידות. לא תוכל להעביר 6 יחידות למדבר, מבלי שכמה חיילים ימותו מרעב. עכשיו, אם התקדמת במשחק ויש לך 13 מדינות תחת שליטתך, זה אומר שיש לך כ-30 פרובינציות שלכל אחת מהן יש מספר שונה של יחידות שהיא יכולה לתמוך בהן. המתמטיקה מתחילה להיות מאוד מסובכת ובלתי-אפשרית בשלב הזה

בנוסף, הקרבות עצמם מאוד פשטניים: כל יחידה מורכבת משתי שורות, שורה קדמית לחיילים ואחורית לתותחים, והקרב עצמו מבוצע בזריקת קוביות וחישוב בונוסים משני הצדדים על ידי המחשב. אני מבין למה הם עשו את זה, כדי שמלחמות לא היו ארוכות מדי, אבל זה לא ממש מרגש.

תמונה קשורה
הקרב "ההיסטורי" בין האימפריה של קרקוב לפרוסיה - נראה יותר כמו 2 טבלאות אקסל במסלול התנגשות.השורות עם האיקסים מייצגות את השורות בשדה הקרב, האחוזים בירוק מייצגים את המורל של החיילים והקו הצהוב את מספר החיילים החיים, כרגע.

הבעיה הכי הגדולה שלי עם ויקטוריה 2 היא חוסר דיוק היסטורי והשמטת אירועים חשובים מהתקופה, כמו למשל קונגרס ברלין שבו המעצמות חילקו את הבלקן, או קונגרס ברלין אחר בו המעצמות חילקו ביניהן את אפריקה (נורא אהבו לחלק דברים בברלין באותה תקופה, מסתבר); או העובדה שיפן, שאוחדה בשנות ה-60 של המאה ה-19, מאוחדת כבר בתחילת המשחק ב-1836. כמובן שאני אוהב את העובדה שאפשר לשנות את ההיסטוריה ולבנות אימפריות שמעולם לא התקיימו במשחק, אבל ישנם אירועים היסטוריים שחסרים לי והיו יכולים להוסיף הרבה למשחק. בקיצור, סיפור המסגרת היה יכול להיות יותר מדויק וכך היה עוד יותר כיף לשנות ולשבור אותו

אז איזה משחק השאיר אותכם בבית בחופש? יצא לכם לשחק בויקטוריה 2? מה חסר לכם במשחק ומה אהבתם? עוד משחקי אסטרטגיה גדולה שאתם ממליצים עליהם
אשמח לקבל את תגובתכם,
כרמל הופקינסון         

  
   
        

           

9 תגובות:

  1. אחלה כתבה כרמל, מחכה לכתבה הבאה

    השבמחק
  2. איזה קאמבק כרמל! צחקתי מהאבחנה שלך על ברלין שאהבו לחלק בה דברים...
    ובכלל היה מעניין להכיר עוד משחק (שכנראה לא יצא לי לשחק בו... אבל תמיד טוב לדעת:)
    תודה ותמשיך! אתה מעולה בזה

    השבמחק
  3. כתבה מעניינת.זה משחק שאני צריך לנסות פעם. בנוסף, הייתי ממליץ לך לנסות את Dominion 4 בתור משחק אססטרטגיה גדולה. לא יצא לי לשחק בו הרבה בשל המורכבות (ולא היה לי כוח ללמוד אותו באותו רגע) אך הוא נחשב מאוד טוב. יש בו יותר דגש צבאי משנהוג בז'אנר ואין למפתחים בעיה שמלחמות יקחו נצח (קרבות פועלות על ידי הנהנקת טקטיקה לכל יחדה ואז דימוי בזמן אמת של הקרב). אבל החלק הכי טוב במשחק הוא שילוב אלמנטים אל טבעיים בתוך הסגנון ועד כמה שונה כל תרבות אחת מהשנייה.

    השבמחק
  4. אחלה כתבה כרמל, מחכה לכתבה הבאה

    השבמחק
  5. כרמל אתה כותב מעוללללה. ואפילו שמשחקי מחשב זה ממש לא העניין שלי, הסגנון כתיבה שלך עושה חשק לקרוא עוד ועוד. אהבתי מאוד גם את הפתיחה (רילוקיישן לקוטב - בדיוק מה שרציתי לעשות בקיץ!!). אז תודה, ואל תפסיק!

    השבמחק