יום שלישי, 3 באפריל 2018

המרגל מאושוויץ \ מאת סאם קטז


קובץ:Witold Pilecki in color.jpg

ויטולד פילצקי במדי הצבא הפולני, תמונה מלפני שנת 1939

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיצוין בחמישי ( 12.4.2018 ) אני רוצה להגיש בפניכם כתבה על קצין פולני בשם יטולְד פילֶצְקי שהיה חבר במחתרת האנטי-נאצית, התנדב להיות אסיר במחנה ההשמדה אושוויץ, שהה בו שנתיים ומחצה ושלח מתוכו בחשאי לבעלות הברית מידע רב על הזוועות המתחוללות מאחורי גדרות התיל המחושמלים, כולל על תאי הגזים. בדיווחיו הציע המרגל ויטולד פילצקי תוכנית מפורטת להפצצת המחנה שפעל בפולין, ומשהבין שהבריטים והאמריקאים אינם מתכוונים לעשות דבר בעניין, נמלט משם עם שניים מחבריו האסירים.

אני ידעתי עליו כי בשיעורים שהיו לי עם המורה הפרטית שלי בשורנה ( קוראים לה מאירה שווננפלד )
שהראתה לי כתבה עליו שעשו בעיתון מעריב ולכן אני בחרתי לפרסם כדי להראות שלמרות שרוב העם הפולני היה אנטישמי כלפי היהודים עוד לפני פרוץ שתי מלחמות העולם הראשונה והשנייה היו בין הפולנים שהצילו יהודים בזמן השואה. אני גם זוכר שמאירה סיפרה לי שבעלה שירת בצבא הפולני... אחת מבנות המשפחה שלו קרא את סיפרו של היטלר מיין קאמפף, "מלחמתי" או "מאבקי", היא אמרה שהוא יבצע חלק מהדברים שהוא כתב ועם הזמן הם עלו לארץ לפני פרוץ המלחמה וכך הם ניצלו... אך לא לכולם היה את המזל הזה. בינתיים שתהיה לכם קריאה נעימה.


זה הסיפור של יטולְד פילֶצְקי :

מבצע הריגול הנועז ביותר במלחמת העולם השנייה - כך מכנים פרשה זו, שפרטיה המלאים נחשפו רק עתה, יותר מ-65 שנה לאחר שהסתיימה. פילצקי היה בן 39, קצין צבא וחבר מחתרת, כשהגה ב-1940 את הרעיון הנועז להסתנן לאושוויץ כאסיר, בטרם הפך למחנה השמדה, ולארגן בו מרידה.

הוא השתמש בשם פיקטיבי "תומאש סרפינסקי", והקים במחנה רשת של תאים מחתרתיים. במקביל, הבריח דיווחים על הנעשה במקום. כשהנאצים הפכו את אושוויץ למחנה השמדה, כתב באחד מדיווחיו, שהתפרסם השבוע בתקשורת הפולנית וביומון הגרמני "בילד": "מנגנון ענקי פולט החוצה גופות מתים וגובה חיי רבים מחבריי (...) שלחנו על כך מסרים לעולם החיצון".

כעת מתברר שדיווחי פילצקי מאושוויץ הגיעו לידי בעלות הברית באמצעות רשת בלדרי המחתרת הפולנית, כולל דיווח מ-1942 בו הציע להרוס את מחנה המוות "בהפצצת מטוסי חיל האוויר הבריטי או לשחרר אותו בהצנחת צנחני צבא פולין החופשית, שיגיעו מבריטניה". כעבור שנה, משהבין שאין לממשלה הבריטית בראשותו של וינסטון צ'רצ'יל כל כוונה להרוס או לשחרר את אושוויץ בפעולה צבאית - התגבר על שומר גרמני ונמלט מהמחנה.

"מופת לטוב בתקופת רשע" :

בשנת 1944 חזר פילצקי לוורשה והשתתף במרד הגדול, שדוכא על ידי הגרמנים ביד ברזל. הוא עצמו נלכד ונשלח למחנה שבויים. לאחר סיום המלחמה חזר פילצקי לפולין, והחל להעביר לשירות החשאי הבריטי, M.I.6, מידע מודיעיני על הכיבוש הסובייטי, עד שנלכד על ידי המשטרה החשאית הקומוניסטית. הוא עונה, הועמד למשפט והוצא להורג בירי ב-1947, לאחר שהורשע בריגול בשכר עבור ארגון ביון ובפעילות למען האינטרסים של האימפריאליזם המערבי.

רק לאחר התפרקות ברית המועצות ב-1989 טוהר שמו של פילצקי. עם זאת, סיפור חייו וגבורתו התאפשרו רק לאחרונה, עם פתיחתם של מסמכים בארכיונים בפולין שעד היום לא הייתה גישה אליהם. הסיפור והמסמכים המרגשים הם חלק מתערוכה המוצגת בבניין הפרלמנט האירופי בבריסל, ומספר חדש על הפרשה, "ששה פנים לאומץ", שכתב ההיסטוריון הבריטי מייקל פוט. מארגני התערוכה הביעו תקווה כי יום השנה למותו של פילצקי, ב-25 במאי, יוכרז "יום מאבק הגבורה בטוטליטריזם".

הרב הראשי ליהודי פולין מיכאל שודריך אמר ל"טיימס" הלונדוני: "פילצקי הוא מופת לטוב בתקופת רשע בלתי ניתן להסבר. חובה להוקיר אישי מופת כמוהו וללכת בעקבותיהם למקומות ששוב מתחוללות בהם הזוועה והאימה".


הנה סרטון שמספר עליו, שתהיה לכם צפייה נעימה :


הקצין הפולני ויטולר פילצקי במדי אסיר באושוויץ. בתמונה הקטנה, פילצקי במדי קצין פולני.

הקצין הפולני ויטולר פילצקי במדי אסיר באושוויץ. בתמונה הקטנה, פילצקי במדי קצין פולני. צילום: אי-פי

4 תגובות:

  1. סאם, תודה על הכתבה. היה מלמד עבורי. לא הכרתי את הסיפור ובעזרתך החייתה אותו בזיכרון שלנו. זה חידד עבורי שוב את הכוח של היחיד לא לעמוד מנגד אלא להילחם עבור האמונות והמצפון שלך. כואב לקרוא שוב את האדישות במערב והיעדר הפעולה למרות המידע שמסר.

    השבמחק
  2. עם כל הכבוד יש לי אני לא מכיר את המוצר לשואה תמנות של למעלה זה שהוא לבוש בתור משהו הוא מזכיר קצת נאצי

    השבמחק