יום חמישי, 18 באוקטובר 2018

מי הם האלים האולימפיים \ מאת סאם קטז


קובץ:Olympians.jpg

האלים האולימפיים


שלום לקוראי הפאזל היקרים והיקרות, אני מקווה שנהניתם לקרוא את הכתבות שלי שעסקו על המיתולוגיה היוונית. עכשיו אני מגיש בפניכם את הכתבה שתעסוק על האלים האולימפיים שהם מ-12 האלים הראשיים השולטים בעולם ( לפי המיתולוגיה היוונית ). הם נקראים כך משום שמשכנם על הר האולימפוס, הגבוה שבהרי יוון. האולימפיים שונים מהאלים הכתוניים (אלי הארץ) באופיים, בדרך פולחנם, וביחסו של האדם אליהם.


כמובן לכל אל\אלה יש את סיפור שלו\ה כמו זאוס למשל שהוא עלה לשלטון בכך שהוא הרג את אביו קרונוס ועד להאדס אחיו של זאוס שהתאהב בפרספונה ביתה של דמטר אלת התבואה ואחותו של זאוס ומשם עד להרה שעושה הכל כדי להרוג את הרקולס משום שהיא ראתה בו כמשהו משפיל משום שבעלה זאוס היה טיפוס תאבון מיני חסר שליטה ( הוא קיים יחסי מין עם בנות תמותה ) שמעקבות זה הוא הפך לאבא להרבה ילדים ממזרים וגם יש גילוי עריות בזה שאח מתחתן עם אחות כגון : זאוס שהתחתן אם אחותו הרה.... זו הכתבה האחרונה שלי ומפה אני אכתוב מדור על תנ"ך + אני גם אכתוב על סרטים שצפיתי בהם שזה כולל ביקורת ובינתיים שתהיה לכם קריאה נעימה


חיי האלים :

בהר אולימפוס, האלים אוהבים, רבים ומשלימים, ממש כמו בני אדם. דרך חייהם של האלים מתוארת במיתוסים ודומה מאוד לזו של האצולה בקרב הלוחמים. הם שומרים על חיי נצח בעזרת מזון האלים - האמברוסיה ומשקה האלים - הנקטר.

חברת האלים מאורגנת כמו מדינה שבה לכל אל יש תחום לו הוא אחראי. כמה מהאלים הפחותים יותר ברמתם (למשל הרמס או ארטמיס) כפופים לאלים גבוהים מהם (למשל פוסידון או הרה), לפעמים מכיוון שהם ילדיהם, אך כל האלים (או לפחות רובם המוחלט) נמצאים תחת זאוס שהוא "אבי האלים והאנשים", וזאת מכמה סיבות :

הוא, פוסידון והאדס הם החזקים שבאלים (הנקראים שלושת הגדולים).

הוא אביהם של רוב האלים.

הוא הנהיג את האלים במלחמה נגד הטיטאנים.

הוא הוכר והוסכם כראש האלים (על-פי מיתוסים מסוימים הוא זכה בזאת בהגרלה שהתקיימה בינו לבין האדס ופוסידון).

הוא הציל אותם מבטן אביהם, הטיטאן קרונוס (שליט הטיטאנים).

הוא זה שהוציא לחופשי את הקיקלופים ואת ה"הקטונכיירים"- בעלי מאה הידיים ובחזרה הם נתנו לו את הברק, הרעם ואת כוח הזרוע.

לכל כפר או עיר היו מספר אלים ראשיים.

רשימת אלי האולימפוס :

להלן 12 אלי האולימפוס ( בסוגריים מופיע שמו הרומי של כל אל ) :

1.      זאוס ( יופיטר ) : ראש המשפחה, אל הברקים, השמים ואדון האלים. בנם של הטיטאנים קרונוס וריה. נשוי לאחותו הרה, חייתו המלווה היא עיט.

2.      הרה ( יונו ) : אשתו ואחותו של זאוס. אלת הנישואים, הבית והאימהות ופטרוניתן של הנשים הנשואות, החיה המלווה שלה היא טווס.

3.      פוסידון ( נפטון ) : אחי זאוס והאדס. בנם של הטיטאנים קרונוס וריה. אל הים, רעידות האדמה ובורא הסוסים. שני בחשיבותו רק לזאוס. נהוג לציירו עם קלשון בעל שלושה ראשים ביד, חיותיו המלוות הן סוס והיפוקמפוס ( חצי סוס וחצי דג ).

4.      דמטר ( קרס ) : אחות זאוס, אלת התבואה, היבול והשפע. בתה פרספונה נחטפה על ידי האדס ולאחר מכן הפכה לאשתו.

5.      ארס ( מארס ) : בנם של זאוס והרה. אל המלחמה והצבא, חייתו המלווה היא חזיר בר.

6.      אתנה  (מינרווה ) : בתו של זאוס. אלת החוכמה, הקרב, האמנות והמדע. היא האלה הפטרונית של העיר אתונה, הנקראת על שמה. נוצרה ממחשבותיו של זאוס, ויצאה מראשו עם לבוש קרב. לפי מיתוסים מסוימים בתה של זאוס והענקית אידונה. זאוס שמע נבואת שווא מהאורקל בדלפי שאחד מצאצאיו מהענקית אידונה יפיל אותו מכיסאו, ועקב כך בלע זאוס את אידונה. הדבר גרם לו ייסורי תופת והוא ביקש מהפייסטוס (אל הנפחים) שיחורר חלק מראשו כדי שמה שבפנים יצא, אתנה יצאה אך אידונה נשארה כלואה בפנים. חייתה המלווה היא לרוב ינשוף וחלק נחש.

7.      אפולו ( אפולון ) :  בנם של זאוס וליטו ואחיה התאום של ארטמיס. אל השמש, האור, היופי הגברי, המוזיקה, האמנות, הרפואה והנבואה.

8.      ארטמיס ( דיאנה ) : בתם של זאוס וליטו ואחותו התאומה של אפולו. אלת הירח, הציד, החץ והקשת. אחת מן האלות הבתולות. נחשבת לאלה נקמנית ואכזרית, אך גם למגינת הנערים והנשים, חייתה המלווה היא איילה וכלבי צייד. סימלה הוא חץ וקשת.

9.      הפייסטוס ( וולקן ) : בנם של זאוס והרה ובעלה של אפרודיטה. אל הנפחים, מלאכת הכפיים, האש וחרשי הברזל. בלט בכיעורו בין אלי האולימפוס.

10.  אפרודיטה ( ונוס ) : אשתו של הפייסטוס. אלת היופי והאהבה. נוצרה מתוך האשך הכרות של אורנוס, אשר הושלך לים. על-פי הגרסה הרומית נוצרה מתוך קצף הגלים. על-פי הומרוס - בתם של זאוס ודיאונה על פי מיתוסים מסוימים נוצרה מטיפות הדם של אוראנוס שנהפכו לקצף כשנגעו במים, חייתה המלווה היא יונה.
11.  הרמס ( מרקורי ) : בנם של זאוס ומאיה בת אטלס. שליח האלים, אל הסוחרים, הסופרים, הנוודים וגם מגן הגנבים.

12.  דיוניסוס ( בכחוס ) : בנם של זאוס ובת התמותה סֶמֶּלָּה ( נסיכת תבאי ). אל היין, השיגעון, הפריון, התיאטרון, המסיבות והמסכה, חייתו המלווה היא נמר.

על רשימת שנים עשר האלים נמנים לעיתים גם אלים אחרים ברשימת האלים האולימפיים. לדוגמה :

1.      הסטיה ( וסטה ) : בתם של הטיטאנים קרונוס וריה. אלת הבית, החום ואש האח. ויתרה על מקומה במועצה בשביל דיוניסוס.

2.      האדס (פלוטו) : אחיהם של זאוס ופוסידון, משלושת האלים הגדולים, בנם של הטיטאנים קרונוס וריה. אל השאול, המתים, המתכות היקרות ואבני החן. לא רשאי לשכון באולימפוס עקב תפקידו. בעלה של פרספונה, חייתו המלווה היא הכלב התלת-ראשי קרברוס.

הנה סרטון נחמד לצפייה, תהינו :


קובץ:Mount Olympus.jpg

הר אולימפוס שלפי המיתולוגיה היוונית הוא מקום משכנם של האלים האולימפיים

3 תגובות: