יום חמישי, 4 בפברואר 2016

מי זה רנה דקארט ? \ מאת סאם קטז


Frans Hals - Portret van René Descartes.jpg

"קל לשנוא אך קשה לאהוב... כל הדברים הטובים קשים להשגה"

שלום לכם קוראים וקוראות יקרים ויקרות, היום אני רוצה לספר לכם על עוד פילוסוף בשם רנה דקארט שעליו אני למדתי בשיעורי פילוסופיה עם המורה שלי שמאי, הוא היה פילוסוף ומתמטיקאי צרפתי והוא נחשב לאחד ההוגים החשובים והמשפיעים בהיסטוריה המערבית. והוא היה הראשון שהציע להביע פונקציות על ידי שרטוט מערכת צירים גרפית של x ו-y ועליה לתאר את ערכי הפונקציה של x ו-y והוא גם חשב שאפשר ללמוד מתמטיקה באמצעות חוש הראיה שלדעתי זה מאוד מגוחך וכל מי שלמד\ה מתמטיקה בתך יסכים איתי ושתיה לכם קריאה נעימה + מה אתם חושבים על הציטוט שלו ? .

הקדמה :

רנה דקארט (בצרפתית: René Descartes;‏ 31 במרץ 1596, לה היי, צרפת - 11 בפברואר 1650, סטוקהולם, שוודיה), מוכר גם בצורה הלטינית של שמו רנאטוס קרטזיוס (Renatus Cartesius) היה פילוסוף ומתמטיקאי צרפתי. נחשב לאחד ההוגים החשובים והמשפיעים בהיסטוריה המערבית.

הוא השפיע הן על פילוסופים בני זמנו והן על אלו שבאו אחריהם, ונודע בגישתו הרציונלית המעמידה את התבונה ותכונות המציאות הא-פריוריות (כלומר, הקודמות להתנסות) במרכז חקירותיו. דקארט התעסק בעיקר ביכולת להגיע לידיעה ודאית וביחס בין גוף לנפש. למרות שהיה מוכר בעיקר עקב הגותו פורצת הגבולות בפילוסופיה, הוא השיג פרסום רחב גם כממציא של מערכת הצירים הקרטזית ("קרטזית" מלשון "קרטזיוס", הצורה הלטינית של "דקארט"). מערכת זו הייתה בעלת השפעה רבה על התפתחות המתמטיקה המודרנית.

חייו :

דקארט נולד בצרפת, בקומונה לה היי אנ-טורן (ששינתה את שמה לדקארט על שמו) בפרובינציה לשעבר טורן, מחוז אנדר ולואר, בחבל סאנטר-עמק הלואר שבצרפת. בהיותו בן שנה נפטרה אימו, בהיותו בן 11, שלח אותו אביו, שהיה שופט בבית המשפט הגבוה לצדק, לבית הספר של הישועים (Collège Royal Henry-Le-Grand) בלה-פלש (La Flèche), ומשם לאוניברסיטת פואטייה. במטרה להשביע את רצונו של אביו, למד דקארט משפטים והוסמך בשנת 1616 אולם הוא לא עבד כעורך דין.


בגיל 22 הוא עבר לשמש כאיש צבא בהולנד למשך שנתיים (בין השנים 1618 - 1619), מקום בו פגש את הפיזיקאי ההולנדי איזאק בקמן שעורר בו את העניין במתמטיקה ובפיזיקה ובפרט בבעיות של נפילת גופים כבדים.


את ההמשך אתם יכולים לקרוא בויקיפדיה + הנה סרטון שמספר עליו :


5 תגובות:

  1. הנה עוד ציטוט שלו:
    "מתמטיקאי אינו יכול להיות אתאיסט."
    נ.ב :
    מה אתם חושבים על הציטוט הזה ?

    השבמחק
  2. אהבתי את הציטוט הראשון. הוא מאוד נכון ודברים אלה הם דברי חכמה. לא בטוח שאני מסכים עם השני.

    גדעון.

    השבמחק
  3. איזה זריז אתה סאם! ירין רק ביקש וכבר קיבל כתבה על דקארט...
    אני אישית זכרתי את דקארט יותר מהפילוסופיה, ומה שאמר על חשיבה, וחידשת לי את החלק של המתמטיקה... אז תודה!

    השבמחק
  4. מאוד אהבתי את הציטוט הראשון הוא מזכיר לנו שבכדי להשיג דברים עם משמעות צריך לעבוד. מתחברת גם למה שנועה כתבה. החלק המתמטי חדש גם עבורי.

    השבמחק
  5. מאכזב אותי שלא ביצעת מחקר יותר מעמיק,הביוגרפיה של הפילוסוף באמת לא משנה ואפשר היה גם בכלל לדלג עליה. מה שחסר בכתבה על פילוסופיה היא פילוסופיה עצמה.

    דקארט תרם לתחום האפיסטימולוגיה, כלומר הענף הפילוסופי העוסק במהות החשיבה, פיתוח כלים שיעזרו לנו ללמוד ולבוא עם תשובות והאמצעים דרכם בכלל נוכל לזהות תשובה נכונה.

    דקארט תרם לפיתוח סקפטיסיזם מודרני, שיטה לפיה יוצאים מנקודת הנחה נטריילית (העמדה השוללת לטענה x) ועל מנת לקבל טענה חיובית יש לצייד אותה עם ראיות.
    זהו הבסיס לשיטה המדעית ופילוסופיה מודרנית

    השבמחק