יום שישי, 10 ביוני 2016

תנוח בשלום מוחמד עלי ז"ל \ מאת סאם קטז

Related image

"אני מרחף כמו פרפר ועוקץ כמו דבורה"

שלום לכם קוראים וקוראות נכבדים ונכבדות, היום אני רוצה לספר לכם שלפני כמה ימים ב-3 ביוני 2016, בגיל 74 הלך לעולמו מוחמד עלי שהיה מתאגרף ממוצא אפרו-אמריקאי. ולדעת רבים, הוא נחשב למתאגרף במשקל כבד הטוב בכל הזמנים. והוא נודע בשל יכולותיו וסגנונו הייחודי כמתאגרף, הופעותיו בתקשורת ופעילותו הפוליטית. ואני באופן אישי לא ממש הכרתי אותו כל כך לעומק אבל אני יודע שהוא היה דמות מיוחדת מאוד לעיני רבים. 

אך אני גם מאוד לא אהבתי שבטוקבקים וברשתות החברתיות שכתבו עליו דברים שלדעתי הם לא נכונים כמו "שונא ישראל" כל מיני שטויות במיץ עגבניות אבל מה שהכי הרגיז אותי מאוד בטוקבקים זו שנאתם העיוורת והדוחה שלהם כלפיו בגלל היותו מוסלמי שזה בעיני טיפשי ומיותר מאוד. אז שתהיה לכם קריאה נעימה וגם לעולם אל תשפטו אדם על רקע דתי, פוליטי, גזעי, או נטייה מינית כי הרי אותה שנאה עיוורת רק תחמיר את המצב עוד יותר לדוגמה השואה שבה נרצחו שישה מיליון יהודים ולא יהודים בגלל אותה שנאה עיוורת.    


ראשית חייו :

עלי נולד בלואיוויל שבקנטקי בשם קסיוס מרסלוס קליי הבן (Cassius Marcellus Clay, Jr.). כשהיה בן 12 דיווח לשוטר על כך שאופניו נגנבו, והלה הציע לו להתאמן באגרוף. קליי הפך למתאגרף ועד גיל 18 זכה ב-100 ניצחונות מתוך 108 קרבות. לאחר שזכה בשנת 1960 באולימפיאדת רומא במדליית זהב באגרוף במשקל חצי כבד, הפך קליי למקצוען.

קריירה מקצועית :

עלי, עדיין תחת השם קסיוס קליי, ערך את הופעת הבכורה שלו כמתאגרף מקצועני ב-29 באוקטובר 1960 ובמהלך שלוש שנים צבר 19 ניצחונות (15 מהם בנוק-אאוט) מתוך 19 קרבות.

ב-25 בפברואר 1964 זכה בפעם הראשונה באליפות העולם במשקל כבד, לאחר שגבר על המתאגרף סוני ליסטון (Sonny Liston) בנוקאאוט בסיבוב השביעי, ובכך היה לאלוף העולם הבלתי מעורער במשקל כבד. באותה שנה הלך בעקבות מלקולם אקס, שבו ראה כמורו הרוחני, והצטרף ל"אומת האסלאם", ארגון המחזיק בגרסה משלו לאסלם. הוא קיבל את השם "מוחמד עלי" ועל החלפת השם אמר : 

"קסיוס קליי זה שם העבד שלי. לא בחרתי בו ואיני רוצה בו. אני מוחמד עלי, שם חופשי שמשמעותו 'יקיר האל' ואני מתעקש שאנשים ישתמשו בו כשהם פונים אליי"

בשנת 1965 נערך בין עלי לליסטון קרב חוזר בו גבר עלי בשנית, הפעם בנוקאאוט בסיבוב הראשון. במשך השנתיים שלאחר מכן הגן על תוארו שמונה פעמים נוספות.

את התואר אלוף העולם באגרוף במשקל כבד החזיק עד 1967, אז סירב עלי להתגייס לכוחות המזוינים של ארצות הברית, שהיו מעורבים אז במלחמת וייטנאם. בעת הסירוב הפומבי אמר שהוא מסרב להתגייס מטעמי מצפון וכי דת האסלאם אוסרת עליו להילחם. עקבות זאת הורשע בהתחמקות משירות צבאי ונידון לחמש שנות מאסר וקנס של עשרת אלפים דולר. בעקבות הרשעתו רישיון האגרוף שלו בוטל, ונשלל ממנו תואר אלוף העולם. עלי ניהל מאבק ממושך עם מערכת המשפט עד שב-1971 זיכה אותו בית המשפט העליון של ארצות הברית פה אחד כיון שמועצת הגיוס לא נמקה את סירובה להכיר בו כסרבן מצפון. לכן בסופו של דבר עלי לא ריצה את עונשו. כמחאה על מאבק הממסד נגדו, הכריז עלי כי זרק את מדליית הזהב בה זכה במשחקים האולימפיים לנהר. שנים אחר-כך, הודה כי למעשה סיפור השלכת המדליה אינו נכון, וזו אבדה לו.


את ההמשך אתם יכולים לקרוא בויקיפדיה + הנה שני סרטונים שכדאי לכם לצפות  :

12 תגובות:

  1. אכן מוחמד עלי היה מתאגרף גדול ופעיל למען זכויות אדם. לא ברור לי מדוע אמר ששמו הקודם הוא שם העבד שלו. האם לא הוריו בחרו לו את השם? אולי התכוון לכך שבתקופה בה נולד השחורים בארצות הברית עדיין הופלו לרעה. בכול אופן עם מותו אבד מתאגרף ענק שהפך למיתוס.
    יעל

    השבמחק
  2. סאם, יופי של סרטון! אני כל כך אהבתי אותו! אם טראמפ ייבחר כנשיא, אז לפחות מוחמד עלי לא חיי לראות דבר שהיה גורם לו לאבד את אמונתו בארה"ב ובמה שהיא מייצגת. מוחמד עלי היה אלוף אמריקאי גדול וזה דבר עצוב שעולם הספורט צריך לאבד אדם כמוהו, שמבין את מהות האיסלאם.

    השבמחק
  3. מוחמד עלי היה אדם גדול וספורטאי מחונן. נהנתי מאוד לקרוא את הכתה שלך והסרטון היה מלמד ביותר
    שירי

    השבמחק
  4. מוחמד עלי היה אדם גדול וספורטאי מחונן. נהנתי מאוד לקרוא את הכתה שלך והסרטון היה מלמד ביותר
    שירי

    השבמחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  6. תודה לך ויקיר התגובה שלך כתובה פעמיים

    השבמחק
  7. וואו אני רק שמעתי עליו אבל בזכותך למדתי עליו עוד, הכתיבה שלך ממש נהדרת ואני ממש מסכים איתך לגבי השנאה שהיא מאוד מיותרת ולא טובה בכלל.

    השבמחק
  8. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  9. רציתי להגילד משהו תודה שנתת לי את הקרדיט בכבת שלך המשפט אומר עוקץ כמו דבורה עף כמו פרפרמצד שני חבל שאתה מדבר עלי בלי לשאול אותי אם אני רוצה לשתות בקטנה זה מאוד פגש בי אתם פשוט רכלנים היא רק מתעסקים ברכילות זה הקש ששבר את גב הגמל

    השבמחק