יום שישי, 9 בנובמבר 2018

9 בנובמבר, יום גורלי בגרמניה\מתן ברדה

שלום!

למי שלא מכיר, שמי מתן, אני נמצא במכינת נווה והייתי בעבר מאחד הכותבים הראשונים בעיתון הפאזל.
את הכתבה הזו תכננתי לעשות הרבה זמן.

התאריך של היום (יום שישי) הוא התשעה בנובמבר (9/11), והדבר המעניין בתאריך זה שקרו בו מספר אירועים משמעותיים בהיסטוריה של גרמניה. בעקבות עובדה זו מכונה תאריך זה בגרמניה "יום הגורל" (Schicksalstag)
בכתבה זו אציג לכם את אירועים אלו.
קריאה מהנה!
<hr>

אירועי יום הגורל הגרמני:

09.11.1799-  למרות שזהו יום הגורל הגרמני, האירוע הראשון מתחיל בצרפת. 
עשור לאחר פרוץ המהפכה הצרפתית שאופיינה  בחילופי משטר,איומים מבחוץ, ובתקופה מסויימת בטרור שלטוני, עולה לשלטון בהפיכה צבאית ללא שפיכות דמים, הגנרל בן ה-30, נפוליאון בונפרטה, אשר ב- 1804 הפך לקיסר הצרפתים הראשון בעת החדשה.
נפוליאון לוקח את השלטון בהפיכת ה18 בברימר, 1851
במהלך תקופת שלטונו, כבש נפוליאון שטחים נרחבים ביבשת אירופה( בעיקר מערב ומרכז היבשת) והפך את צרפת למעצמה יבשתית.  מסעות כיבושים אלו תרמו להפצת רעיונות המהפכה הצרפתית וליצירת הלאומיות אצל עמי אירופה, וזה כולל את דוברי הגרמנית. 
(חשוב לציין שעד 1806 חיו רוב האנשים דוברי הגרמנית בישות מדינית רופפת שאיגדה עשרות נסיכויות , בשם האימפריה הרומית הקדושה.)

בשנת 1848, כ-33 שנה לאחר שנפוליאון הובס סופית, פורצות ברחבי אירופה סדרה של התקוממויות עממיות לאומיות, אשר מכונה אביב העמים. התקוממויות אלו לא פוסחות על 30 מדינות דוברות גרמנית, אשר תושביה מנסים להביא לאיחודם למדינה אחת- גרמניה.

09.11.1848 - לאחר שנעצר במרד אזרחי בווינה, מוצא להורג הפוליטיקאי והמנהיג הלאומי הליברלי הגרמני, רוברט בלום, וזאת יום אחד בלבד לפני יום הולדתו ה-41. הוצאתו להורג של בלום, נהפכה בתודעה הלאומית הגרמנית לסמל כישלון הניסיון להביא לאיחוד גרמניה באביב העמים, אשר דוכא על ידי שליטי המדינות הגרמניות בשיתוף פעולה של המעצמות האירופאיות.
הוצאתו להורג של רוברט בלום - מסמלי הלאומיות הגרמנית הליברלית

בסופו של דבר, לאחר סדרה של מלחמות בהנהגתה של הממלכה הגרמנית, פרוסיה, וראש הממשלה שלה, אוטו פון ביסמרק, נוסדת בשנת 1871 הקיסרות הגרמנית המאוחדת שמכונה גם הרייך השני.

09.11.1918 - יומיים לפני סיום מלחמת העולם הראשונה (שמציינים לזה 100 שנה ), בעקבות לחץ ציבורי נרחב, מתפטר מתפקידו קיסרה האחרון של גרמניה(אשר גרר את מדינתו למלחמה),וילהלם השני, וכך חדלת להתקיים הקיסרות הגרמנית לאחר 47 שנות קיום. (ויותר מ-1000 שנות שלטון מונרכי)
וילהלם השני, קיסר האימפריה הגרמנית (1888-1918)
גרמניה מפסידה במלחמת העולם הראשונה, ובין השנים 1919-1933 מתקיים בה משטר דמוקרטי שמכונה כיום רפובליקת ויימאר.

09.11.1923- יום לאחר פריצתו , נכשל הפוטש במרתף הבירה , ניסיון ההפיכה שהתרחש במינכן,שבו ניסתה המפלגה הנאצית בראשותו של אדולף היטלר, לתפוס את השלטון בגרמניה. 
בעקבות האירוע, נשפט היטלר ונגזר עליו עונש מאסר של חמש שנים, אך בפועל הוא שוהה בכלא רק תשעה חודשים.
על אף הכישלון, הפוטש תרם את הפיכתו של היטלר לדמות מרכזית בפוליטיקה הגרמנית, ופחות מעשור לאחר מכן, ב-30.01.1933,  הוא הופך לקנצלר (ראש הממשלה) של גרמניה.

09.11.1938 - ברחבי גרמניה הנאצית (שכללה גם את אוסטריה) מתחיל ליל הבדולח, בו מתרחש בתמיכה ויוזמת השלטון, פוגרום המוני נגד היהודים. בלילה זה נרצחו יותר מ-100 יהודים, נעצרו אלפים מהם, והוחרבו בתי כנסת ובתי עסק יהודיים.
בית כנסת מועלה באש בליל הבדולח
לאחר ליל הבדולח, הואשמו היהודים על ידי השלטון הנאצי באחריות לאירועים והוטל עליהם חוב של מיליארד רייכסמארק.
אירועי ליל הבדולח היוו החמרה משמעותית מאוד בפעילותה של גרמניה הנאצית כנגד הקהילה היהודית, ומאז ועד פרוץ מלחמת העולם השנייה, עזבו את המדינה כ-80 אלף יהודים.

09.11.1989 - כמעט 45 שנה לאחר סיום מלחמת העולם השנייה , וכ-27 שנה לאחר הקמתה,מתחילה נפילתה של חומת ברלין אשר הפרידה בין הערים ברלין המזרחית שהייתה בירת גרמניה המזרחית, וברלין המערבית שהייתה מובלעת אשר שייכת לגרמניה המערבית.

(עם סיום מלחמת העולם השנייה גרמניה נכבשה וחולקה על ידי ברית המועצות, ארה"ב, בריטניה וצרפת, ולאחר מכן הוקמו בה שתי המדינות, גרמניה המזרחית אשר השתייכה לגוש המזרחי קומוניסטי בראשות ברית המועצות, וגרמניה המערבית שהשתייכה לגוש המערבי  דמוקרטי בראשות ארצות הברית).

נפילתה של חומת ברלין היא אחד האירועים העיקריים המסמלים את סיומה של המלחמה הקרה( הסכסוך בין שני הגושים הנ"ל). ופחות משנה לאחר מכן אוחדה גרמניה מחדש.
חומת ברלין - כאשר היא נפלה אוחד עם

מקווים שנהנתם מהכתבה.
השאירו תגובות.

תודה.

פרסם נמרוד הרפז





4 תגובות:

  1. כתבה טובה מאוד מתן, רק בפעם הבאה אל תשכח ללחוץ על האייקון לפני שאתה מפרסם כתבה

    השבמחק
  2. תודה
    האמת שנמרוד פרסם לי אותה

    השבמחק
  3. מתן, איזה כיף שאתה ממשיך לקחת חלק בכתיבת כתבות בפאזל!

    תודה על הכתבה המעניינת, לא ידעתי שכל כך הרבה דברים משמעותיים לגרמניה קרו בתאריך אחד...

    השבמחק
  4. כתבה מרתקת ומנוסחת מעולה. חידשת לי לא מעט דברים על אירועים היסטורים שחלו בתאריך זה.לא ידעתי שהגרמנים מכנים את התשעה בנובמבר בשם" יום הגורל" למרות שחלק מהאירועים היו בהחלט בשליטתם. מעניין!
    תודה מתן
    יעל דגן

    השבמחק